Usia Blog Cikgu Zaman

Daisypath Anniversary tickers

Khamis, September 23, 2010

Open University Malaysia (OUM)

Aku tertarik untuk menulis tentang Open University Malaysia (OUM). Mungkin kerana aku merupakan keluaran universiti berkenaan. Mula-mula mendaftar universiti ini bernama Universiti Terbuka Malaysia (UNITEM). Beg universiti juga nama itu. Lama-lama beralih sebutan kepada Open University Malaysia (OUM).

Apa sebab pertukarannya akupun tak tahu. Mungkin hendak antarabangsakannya selari dengan Open University di luar negara.

Apa yang hendak aku tuliskan bukan berkisar tentang OUM. Tetapi tentang blog yang aku baca. Klik di sini untuk membacanya.

Yang mengadu si suami. Yang mengikuti kursus si isteri. Nampak sangat si isteri bagitau suami perkara yang tidak lengkap. Si suami pun mengadu,

"Isteri saya seorang guru mengikuti Program Sarjana Muda Pengajaran Sekolah Rendah dikendalikan Kementerian Pelajaran dan Universiti Terbuka Malaysia (OUM). Baru-baru ini beliau mengetahui daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) bahawa ijazah itu tidak diiktiraf oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk kenaikan ke skim DG41. Perkara ini, sedikit sebanyak menjejaskan tumpuan terhadap pengajiannya."

Kursuspun belum tamat dah risau Tunggulah sampai tamat, bukan rugipun. KPM membiayai semuanya.

Aku First Batch OUM-KPM. Ijazah belum diiktiraf. Nak iktiraf apa, ijazahpun belum keluar lagi, bila sudah keluar ia akan diiktirafkan oleh SPA. Itu janji pihak OUM kepada kami semua bila angin bertiup kencang. Pihak OUM terpaksa panggil kami dan menerangkannya.

Alhamdulillah, Ijazah aku sudah mendapat pengiktirafan.

Ada pula yang bagi komen, masuk IPTA jangan masuk OUM. Dah KPM yang anjurkan kita masuklah. Lagipun kita bukan masuk Full Time, hanya PJJ hujung minggu, sekolah tidak tinggal langsung.


Ada lagi komen yang tidak masuk akal, 'bangunan tak ada macam mana nak berurusan... dengan siapa?'

Agaknya yang bagi komen tu pun tidak tahu apa dia OUM, tapi nak bagi komen. Komen yang tanpa nama macam surat layang aja. Tertera di atas gambar bangunan OUM dekat Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur. PPU dijalankan diserata tempat di Malaysia.

Klik untuk laman ke web OUM

Klik untuk berita tentang OUM


ringkasan :

OUM - Open University Malaysia
UNITEM - Universiti Terbuka Malaysia
SPP - Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran
SPA - Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
KPM - Kementerian Pelajaran Malaysia
IPTA - Institut Pengajian Tinggi Awam
PJJ - Pendidikan Jarak Jauh
PPU - Pusat Pelajaran Universiti


1 ulasan:

  1. assalam cikgu zaman , kalau sya ambil degree pendidikan di oum, tp sya bkn bkje sbgai guru. Sya kerja biasa. Bila dh habis degree nanti sya boleh ke dpt kerja sbagai cikgu di sekolah jika sya kluaran oum

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails