Usia Blog Cikgu Zaman

Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, November 11, 2011

Duyung


Duyung. Entah kenapa sekian lama tidak masuk pawagam tiba-tiba termasuk pula. Tarikh tidak ingat tapi masa itu cerita Duyung sedang ditayangkan. Disebabkan waktu awal lagi untuk melawat anak dekat Sekolah Teknik Keluang, singgah dahulu dekat Keluang Parade. Itu sebabnya kami sekeluarga menontonnya. Raya Aidil Adha yang lepas pihak TV3 sudahpun menayangkannya.

Sinopsis:

Cerita ini berkisar di pantai timur Sabah. Jimmy (Saiful Apek) adalah seorang lelaki muda yang menghabiskan dengan pembersihan sampah di kampung laut tempat tinggalnya. Dia enggan melakukan apa-apa kerja selain daripada menjaga alam sekitar, yang menjadikan dia seperti orang orang buangan dan bahan ketawa di kalangan penduduk kampung. Kawannya yang hanya Orix (Yassin Yahya).


Jimmy ingin berkahwin dengan kekasih zaman kanak-kanaknya, Aspalela (Yasmin Hani). Dia bertanya bapa Aspalela, Wan Pagek, tentang Aspalela dalam perkahwinan, tetapi Wan Pagek memberitahu bahawa dia harus mempunyai tanah sendiri sebelum dia boleh mengahwininya. Jimmy membina sebuah pulau yang terapung daripada sampah dibuang, di mana beliau membina sebuah pondok kecil. Ini memuskilkan Wan Pagek dan dicurigai Kordi (Awie), seorang lagi lelaki yang juga ingin mengahwini Aspalela.


Satu malam, Jimmy dibangunkan dari tidur oleh ikan duyung yang bernama Puteri (Maya Karin). Beliau menerangkan bahawa dia telah melihat Jimmy selama beberapa waktu, dan untuk menunjukkan penghargaan kepada usaha Jimmy membersihkan kampung, beliau telah membantu mengukuhkan pulau terapung. Jimmy memberitahu kepada seluruh kampung bahawa dia telah berjumpa ikan duyung, tetapi apabila Puteri enggan timbul dipermukaan apabila dipanggil, Jimmy dikatakan sebagai pembohong, gila oleh bapanya.


Apabila Puteri kembali untuk melawat Jimmy, beliau mengingatkan bahawa persahabatan mereka sepatutnya menjadi rahsia. Dia membawa dia ke rumahnya di dalam gua di bawah air, yang penuh dengan harta karun lanun. Puteri menjelaskan bahawa dia sunyi.Walau bagaimanapun, Jimmy menerangkan bahawa dia cinta Aspalela, tetapi dia tidak boleh berkahwin dengannya kerana dia tidak mempunyai wang. Puteri menawarkan untuk memberikan harta karun kepadanya, tetapi dia tidak mahu. Selepas Jimmy kembali kepada pulau terapung, dia bangun pada keesokan harinya dan mendapati Puteri itu telah meninggalkan dua kotak harta untuk dia. Jimmy gembira dengan kekayaan barunya.


Kordi mencurigakan nasib baik Jimmy dan pergi ke pulau, di mana beliau menangkap Puteri. Dia meletakkan di dalam sangkar dan caj wang penduduk kampung untuk berjumpa dengannya. Bapa Jimmy melihat duyung itu dan menyedari bahawa anaknya tidak gila. Jimmy, Orix, Aspalela, ibu bapa Jimmy dan ibu bapa Aspalela yang bekerjasama untuk melepaskan Puteri. Selepas jauh dari Kordi, Puteri ingin lihat kebahagiaan Jimmy dengan Aspalela, dan berenang ke dalam laut.






Dalam satu epilog menetapkan tiga tahun kemudian, Jimmy dan Aspalela berkahwin, Kordi bekerja untuk mereka, kampung makmur, dan penduduk kampung bekerja untuk Jimmy dalam pemantauan alam sekitar. Jimmy menjelaskan yang dia tidak melihat Puteri sejak itu lagi. Puteri adalah secara ringkas ditunjukkan telah melawat kampung dengan ikan duyung jantan di sisinya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails