Usia Blog Cikgu Zaman

Daisypath Anniversary tickers

Selasa, November 08, 2011

Gila-Gila

Generasi X merupakan generasi yang hebat. (Bukan aku kata, Lihat blog ini)

Aku akui generasi aku memang hebat. TIDAK LULUS SRP tidak boleh naik Tingkatan 4, kena mengulang Tingkatan 3 lagi sekali. Tidak ada pengunaan Kalkulator disekolah. Kena guna otak sendiri untuk mengira. Lihatlah generasi sekarang, TIDAK LULUS PMR, naik juga Tingkatan 4, yang peningnya cikgu-cikgu di Tingkatan 4. Kalau suruh mengira, siap ambil kalkulator, kalau lupa bawa alamatnya tidak tahu mengira. Mencongakpun sudah tidak pandai lagi.


Apabila aku telah bersekolah menengah, majalah kegemaran aku telah beralih dari Majalah Bujal kepada Majalah Gila-Gila. (Di negara barat ada majalah Mad, kiranya berbanggalah negara kita ada juga majalah yang seumpamanya)

Majalah Gila-Gila mula diterbitkan pada 1 April 1978. Aku berbangga dapat menatapnya. Harganya murah waktu itu cuma RM1.00 dan diterbitkan sebulan sekali.

Tema atau cerita utamanya 'Nasib Si Bedul' yang diadaptasi dari filem 'Si Badul' yang popular di pawagam waktu itu. Lukisan karikatur oleh Haji Zainal Buang Hussein amat menarik sekali sebagai penghias majalah Gila-Gila keluaran Pertama.



Filem 'Si Badul' sekarang boleh didapati dalam versi DVD. Klik di SINI.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails